Sinds kort zijn wij DHL servicepunt bij ons in de winkel. Dit doen we om nog meer mensen in de winkel te bereiken en ik vind het ook wel grappig. Je spreekt namelijk best veel mensen, mensen die anders misschien niet in de winkel zouden komen. Inmiddels heb ik ook wel een ander geleerd over pakketfraude; want echt, dat gebeurd vaker dan je denkt! Hier wat tips om te voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt.
Neem het niet aan
Staat de postbode voor de deur en herken je de naam op het pakket of de afzender niet? Neem het dan niet aan! Als je het aanneemt, dan ben jij namelijk verantwoordelijk; ook voor eventuele facturen die nog volgen. Weiger het en het pakket gaat retour naar de afzender.
Leeg de brievenbus
Het lijkt logisch, maar zorg ervoor dat je de brievenbus regelmatig leegt. Fraudeurs halen namelijk de briefjes van de pakketbezorger uit de brievenbus en gaan daarmee het pakket ophalen bij het postkantoor. Als je op vakantie bent, zorg dat dat iemand de brievenbus leegt.
Verwijder het naamplaatje
Staat je huis leeg of te koop? Haal dan het naamplaatje van de gevel. Fraudeurs kunnen hier gebruik van maken en jouw gegevens gebruiken om te bestellen.
Meld fraude bij de politie
Bent je ook de dupe van pakket fraude? Meld je dan bij de politie via 0900-8844. En meldt het ook bij de webwinkel. Alleen dan kan de politie iets tegen zulke zaken ondernemen! Heb jij wel eens zoiets meegemaakt?