Ieder jaar gaan wij met onze tiener op stedentrip; noem je dat zo?! Twee jaar geleden gingen wij naar Londen, vorig jaar naar New York en dit jaar koos hij voor Athene. Hij is gek op de Griekse mythologie; dus hij had heel veel op zijn bucketlijst staan! Dit is een verslag van onze stedenreis naar Athene.

Dag 1: Aankomst en eerste indrukken

Onze reis begon met op Schiphol; waar het allemaal soepel verliep. Daarna met het vliegtuig naar Athene, eindelijk! Het vliegveld vonden wij erg klein; we hadden de bagage ook al snel. We hadden de taxi van te voren gereserveerd en we werd opgewacht door een vriendelijke taxi chauffeur. Hij vertelde dat het dit weekend pasen was in Griekenland (in Nederland is dat blijkbaar op een andere datum), dus dat daarom veel Grieken juist de stad uitgingen voor een lang weekend weg. Het was dus lekker rustig op de weg en de chauffeur vertelde lekker over Athene. Heel fijn!

Daarna kwamen we Tower Hotel Athens. Dit hotel ligt ideaal in het hart van de stad en bood comfortabele kamers met uitzicht op de bruisende stadsdrukte. We hadden een mooie grote kamer, heel fijn! De eerste middag gingen we ergens lunchen in de buurt (gyros haha), gingen we naar de vlooienmarkt en snuifden wij de lokale sfeer op, zoals dat heet haha. Even acclimatiseren!

Dag 2: Naar Delphi

Op de tweede dag maakten we een georganiseerde dagtrip naar Delphi, bekend als het ‘navel van de wereld’ in de antieke Griekse mythologie. De rit daarheen gaf ons een prachtig zicht op het Griekse landschap, met zijn olijfgaarden en bergen. Eenmaal in Delphi werden we overweldigd door de majestueuze ruïnes en de serene sfeer. Met een audiogids verkenden we de beroemde orakelsite, waaronder de tempel van Apollo, het oude theater en het stadion. Het hoogtepunt was het Archeologisch Museum van Delphi, waar we fascinerende artefacten en sculpturen zagen die de verhalen van millennia oude beschavingen vertelden.

Dag 3: de hop-on-hop-off bus

Terug in Athene stapten we de derde dag op de hop-on-hop-off bus, die ons langs de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad voerde. We hadden de vrijheid om uit te stappen bij iconische plaatsen zoals het Syntagma Plein, de Akropolis, en het Parthenon. We bezochten ook het Akropolis Museum, waar we ons verdiepten in de geschiedenis en kunst die het oude Griekenland zo beroemd hebben gemaakt. De flexibiliteit van de bus tour maakte het makkelijk om de dynamische mix van oud en nieuw in Athene te ervaren.

Dag 4: Afscheid van Athene

Onze laatste dag brachten we door met een bezoek aan de Akropolis, het symbool van Athene. Terwijl we tussen de eeuwenoude zuilen liepen, voelden we de echo’s van de geschiedenis. Na een laatste wandeling door de levendige straten van Plaka, met zijn winkeltjes en terrasjes, namen we een taxi naar het vliegveld. Athene had ons hart gestolen met zijn rijke geschiedenis, heerlijk eten, en vriendelijke mensen.