Je bestelt een trui, een leuk cadeautje of iets voor jezelf. Pakketje binnen, je trekt het aan… en denkt: nee hè, dit is ‘m niet. Retourneren dan maar. Maar hoe werkt dat eigenlijk precies bij de grote webshops? En betaal je daar tegenwoordig ook voor?
Ik deel mijn ervaringen met retourneren bij Bol.com, Wehkamp, Amazon en Scapino – plus wat herkenbare retourblunders die je vast bekend voorkomen 😉
Retourneren bij Wehkamp: kost geld
Vroeger was retourneren bij Wehkamp gratis, maar inmiddels betaal je retourkosten. Dat voelt toch een beetje zuur, vooral als je – zoals ik – standaard twee maten bestelt “voor de zekerheid”. Het aanmelden van je retour gaat makkelijk via je account, maar het idee dat je moet betalen om iets terug te sturen, maakt me toch voorzichtiger bij het bestellen. En dat is beter voor het milieu, ik weet het, maar nu moet ik soms ook weer 2x bestellen…
Retourneren bij Bol: makkelijk, maar soms traag
Over het algemeen ben ik blij met het retourbeleid van Bol. Je meldt je retour aan in je account, je krijgt een verzendlabel en klaar. Je kunt het zelf aan de pakketbezorger zelf mee terug geven. MAAR: als het product via een partner verkocht is, kan het verwerken van je retour ineens flink langer duren. Ook het terugstorten van je geld duurt dan soms meer dan een week. Dat maakt het nét iets minder soepel dan je zou hopen.
Retourneren bij Scapino: verzendkosten of naar de winkel
Bij Scapino kun je kiezen: of je betaalt zelf de retourkosten via de post, of je brengt je bestelling terug naar een fysieke winkel. Prima optie als er een filiaal om de hoek zit, maar voor mij, die 80% van haar leven online shopt, blijft dat gedoe. En eerlijk: ik ben gewoon te lui om naar de winkel te gaan en dan betaal je ook weer parkeerkosten. Lastig lastig.
Retourneren bij Amazon: vaak top, soms verrassingen
Amazon doet het meestal goed. Je kunt je retour zelf aanmelden en vaak ook zelf kiezen via welke verzender je het terugstuurt. Superhandig. Maar: let op bij externe verkopers (dropshippers). Ik had een keer een retour waar ik ineens zelf verzendkosten voor moest betalen omdat het product uit het buitenland kwam. Beetje jammer, want daar reken je niet op. Gelukkig komt dat niet vaak voor.
Herkenbare retourmomenten (je bent niet alleen)
- Verkeerde kleur drama – Ik bestelde ooit een ‘zachtroze’ trui. In het echt was het Barbie-roze met glitter. Mijn man vroeg of ik naar een foute party ging. Retour dus.
- Brievenbusfout – Slim gedacht: “past vast door de brievenbus.” Nope. En toen mocht ik weer naar het overvolle PostNL-punt tussen de bol.com-retouren en een boze man met een printerprobleem.
- Retour in de winkel? Ik niet. In theorie leuk, zo’n optie om het terug te brengen naar een filiaal. In de praktijk? Ik heb het nog nooit gedaan. Tegen de tijd dat ik eraan denk, is het retourtermijn allang verlopen.
3 dingen die ik tegenwoordig altijd check vóór ik iets bestel
- Wie is de verkoper? Vooral bij Bo en Amazon zijn het vaak externe partners. En dan gelden andere retourregels.
- Zijn retourkosten voor mij? Steeds meer webshops rekenen een bijdrage.
- Hoe makkelijk is retourneren echt? Moet ik printen? Kan ik het ergens afgeven? Of moet ik een formulier aanvragen in het Engels?
Retourneren = onderdeel van slim shoppen
In een druk leven vol afspraken, werk en kinderen wil je gewoon geen gedoe met retouren. Kies dus bewust waar je bestelt – niet alleen op prijs, maar ook op service. En onthoud: een webshop met een soepel retourbeleid scheelt je uiteindelijk tijd, geld én frustratie.
Heb jij ook weleens een retourblunder gehad? Deel ‘m met me via de reacties of op Instagram – lachen we er samen om (of janken even mee, mag ook).